Self taught
Når man vælger at være self-taught studerende med en ekstern tutor, så vælger man også at tage et større ansvar for sin egen læring. Man har ikke den løbende fysiske kontakt med en lærer, og der er dermed en større grad af tillid inde i billedet. Tutoren bliver i højere grad afhængig af input fra den studerende, da tutoren ikke er en del af den studerendes hverdag.
Hovedvægten i kontakten mellem mig som tutor og den studerende vil derfor være det litterære analyse arbejde. I mindre udstrækning vil der kunne inddrages grammatiske emner for at højne niveauet af det skriftlige og mundtlige arbejde. Men det er vigtigt, at man har for øje, at de grundlæggende færdigheder i dansk skal være på plads, da fokus ikke er at lære at stave og skrive korrekt dansk, men at bruge disse allerede opnåede færdigheder til vise man kan analysere litteratur.
Forløb
Selve forløbet vil være bygget op omkring ugentlige Zoomsamtaler og løbende aflevering af skriftlige opgaver.
Zoomsamtalerne har to formål. Som tutor er det vigtigt løbende at have en fornemmelse for, hvor den studerende fagligt befinder sig, så man kan korrigere og hjælpe den studerende med at holde det rette fokus. Via samtalerne har den studerende også mulighed for at få sat ord på tanker og ideer, som løbende opstår, mens man læser. I en normal klassesituation har man jo både sine klassekammerater og læreren til dette, men som self-taught studerende er man alene med sine tanker. Endelig er Zoomsamtalerne også der, hvor der kan bygges bro til det den studerende lærer i sit andet sprogfag på modersmålsniveu og en synergi mellem de to fag sikres.
Som tutor lægger jeg stor vægt på overholdelse af gensidige aftaler og ærlige tilbagemeldinger. Man kan ikke være langdistance tutor og sikre en succesfuld gennemførelse af studiet, hvis ikke den studerende også selv tager et ansvar for projektet.